Fler och fler romaner ges ut i Sverige och förutom de storsäljare som kan vara svåra att förutse i förlagens utgivning (exempelvis Zlatan-biografin och Fifty shades of grey) så säljer böckerna sämre överlag.

Bokbranschen står inför samma digitala skifte som skivbranschen, men kanske ser utmaningarna  annorlunda ut. För skivbranschen var fildelningen det största hotet.

Fildelning av romaner är inte alls lika vanligt förekommande, varken för ljudböcker eller för e-böcker. Och kanske är det just där problemet ligger. Det skulle fildelas romaner utav bara helvete om människor var intresserade av att läsa dem.

Vi befinner oss i ett läge där vi svenskar kan välja mellan tiotals, kanske hundratals, välproducerade teveserier och se dem on demand en vecka efter att de gått i USA. En del kallar dessa serier tidens nya romaner.

Tevespelen blir alltmer avancerade. I vuxenvärlden är det inte bara fotbollsspelare som har en konsol och spelförsäljningen har en omsättning som överträffar filmbranschens. Varje enskilt spel tar hundratals timmar att spela igenom.

Underhållning, nyheter och sociala sammanhang finns även i våra mobiltelefoner, i våra läsplattor och i våra datorer och tjänsterna blir så populära att nya intäktsströmmar hela tiden övervägs, testas och (ofta) förkastas.

Hur tacklar bokbranschen den nya konkurrensen om tiden? Hur ser man till att just den eller den romanen blir den som efterfrågas i bokhandlarna? Hur ser den nya digitala marknadsföringen ut – bara ett klick från köp?

Förlagen vet inte. Och under tiden fortsätter de med beprövade metoder: Böcker recenseras. Författare vänder in och ut på sig själva i medierna. Det annonseras. Tevesoffor nöts ut. Man masserar bokhandlare och bokar föreläsningsturnéer.

Många böcker finns för illegal nedladdning, men få vill ha dem. Möjligtvis är det för att pdf inte är ett bra format i läs-apparna. Men å andra sidan är tusentals svenskar villiga att titta på hemska cam-kopior av nya filmer. Har svenskarna inte lärt sig att läsa digitalt ännu? Borde man inte ha gjort det, om man var intresserad och hade möjligheten?

Kriget står inte mellan pappersböcker och e-böcker. Det står mellan läsande och andra typer av upplevelser. Bokförlagen tvingas tänka på nya sätt när man säljer sina romaner. Och medan branschen letar efter lösningen fortsätter vårt läsande att sjunka. Som författare kan jag inte låta bli att känna sorg över att inte fler böcker fildelas. Det känns som om människor inte har tid att läsa längre, ens om det är gratis.

Share Button