Jag är reklamtrött. Många är det, många skriver det, många säger det. Reklamen hittar nya väg till våra näthinnor och in i våra hjärnor där innehållet arkiveras som spam. Det finns inga filter. Om man blundar nere på Hötorgets tunnelbanestation, där ett sportföretag klistrat upp bilder på skor på fönstren till uppgången, så riskerar man att ramla ner på spåret. Eller att råka gå in i en stressad hipster på väg till jobbet.

Och även om man håller sig hemma och i lugn och ro läser nyheterna så finns reklamen där. Kupperna. De som kallas för PR-kupper. Och här börjar det bli lite jobbigare för mig än för andra som är reklamtrötta. Jag arbetar nämligen själv med marknadsföring. Men då skulle jag vilja berätta kort för de journalister som rasar mot PR-kupperna, vad PR handlar om:

Vår bransch består inte av sluga dogbert-liknande konsulter som arbetar dag och natt för att dupera journalister och för att lyckas klämma in nyheter i deras tidningar som allt färre läser. Beröringsskräcken, som även de mest skärpta journalisterna känner för pr-konsulter, är nästan lika underlig som misstänksamheten mot den digitala framtiden.

Bra PR antingen ökar förtroendet/preferensen för varumärket/tjänsten eller minskar misstroendet mot det samma. För att utföra detta arbete behöver vi uppmärksamhet i icke köpta kanaler. Genom att förtjäna målgruppens (och journalisternas) uppmärksamhet skapar vi ett engagemang mellan våra kunder och dem som de vill nå. Jag skriver nyckelordet igen: Förtjäna. Vår senaste kampanj för att lansera ett nytt program för MTV var en kurragömalek i över hundra länder. Vi gömde Steve Angello från Swedish House Mafia bakom en anonym Facebookprofil och uppmanade människor att leta efter honom. De enda som blev lite irriterade var amerikaner, för att de inte kunde vara med i tävlingen.

En sådan aktivitet är motsatsen till reklam. Tvärtom mot som när människor instinktivt vill byta kanal när reklamen går på, så sökte sig dessa människor till vår aktivitet frivilligt och med stort nöje.

Att göra en stunt där man lurar miljontals människor för att få uppmärksamhet för en vara eller tjänst är motsatsen till att skapa ett verkligt engagemang. Motsatsen till att förtjäna sitt utrymme. Det är inte PR. Det är en mediekupp och de som inte förstår skillnaden är inte PR-konsulter.

Share Button