För femton år sedan bestämde pr- och reklambyråerna, journalisterna och tv-producenterna vad vi skulle nås av för budskap en vanlig dag. Så är det inte längre. Istället bestämmer vi i allt högre utsträckning själva vilka budskap som når hela vägen in. Ofta är det något som engagerar som kommer från någon man litar på, som har ett innehåll som man vill diskutera med sina kollegor och som man vill sprida vidare i sina nätverk. Helst ska mottagaren bli en del av budskapet, göra något aktivt. Men, samtidigt, om tröskeln är för hög så är det kört.

Vem säger att det är en reklambyrå, pr-byrå eller digitalbyrå som är bäst på att göra det här? Vi som arbetar med det dagligdags är sannolikt bäst på att lägga upp strategierna, och på att göra kampanjen snygg och på att välja rätt teknisk plattform. Men hur mycket den sprids beror till stor del på hur dess kärna ser ut. På igenkänning och relevans.

Bloggen Klamydiabrevet publicerade under valrörelsen 2010 ett inlägg om Sveriges hårdare attityd till sjukskrivningar. Inlägget fick flera tusen kommentarer och genomslag i alla traditionella medier. #prataomdet, ett initiativ att lyfta fram människors upplevelser av sexualbrott, uppmärksammades stort och under lång tid. Svenska Dagbladets Räntekartan (som nu fått en efterföljare, väntekartan), en prisbelönt kampanj som visade hur de svenska boräntorna faktiskt såg ut. Den planerades och utfördes av en tidningsredaktion.

Kartan för vad som är marknadsföring håller på att förändras. Vi hjälpte SVT att utveckla sin html-app för På Spåret. Är det PR? Tja, genom en andra skärm fördjupas TV-upplevelsen och hemmaspelaren kan sprida sitt eget resultat på Facebook, vilket stärker och bygger relationer. Vi tog fram Twee-Q, världens första jämställdhetstest på Twitter. Testet utvecklades av Teknograd och nådde över hundra länder utan att vi marknadsförde det utanför Sveriges gränser. Är det reklam? Ja, om kundens syfte är att på riktigt blotta dolda maktstrukturer hos beslutsfattare. Men det var användarna som gjorde jobbet.

När svenska reklam- och PR-byråer får frågor om sitt digitala erbjudande säger man ofta: “Digitalt är inget vi fokuserar speciellt på, allt är digitalt i dag.” Och man måste väl säga något, när privatpersoner skriver blogginlägg som når fler än den senaste reklamfilmen. Men sanningen är att det digitala intåget i marknadsföringsvärlden inte är en ny spelare. Det är något som förändrar spelet i grunden. Monopolet på vilka budskap som ska nå oss som privatpersoner är brutet och för att vi som arbetar på byråer ska fortsätta vara relevanta för våra kunder, måste våra kampanjer alltid förtjäna sin uppmärksamhet. Det är både otäckt och fantastiskt.

Share Button